Vot per correu des d’Espanya
La JEC ha ampliat el termini del depòsit del vot per correu fins al 7 de juny per a tots els electors que es troben a Espanya, en els horaris habituals de les oficines de Correus i com a màxim fins a les 14 hores.
Una vegada convocades les eleccions, i fins al dia 30 de maig, data en què finalitza el termini per a sol·licitar el vot per correu, es podrà acudir a qualsevol Oficina de Correus i sol·licitar l’imprés per a votar per correu, o bé, presentar la sol·licitud electrònica del vot per correu.
Sol·licitud electrònica
Per a presentar la sol·licitud electrònica del vot per correu, se li demanarà:
Certificat digital(S'obrirà una nova finestra) o DNI electrònic(S'obrirà una nova finestra) i Autofirma(S'obrirà una nova finestra) (tindre instal·lada l’aplicació).
Es recomana usar una versió de Chrome, Firefox o Safari d’entre les requerides per Autofirma segons el seu sistema operatiu (remeta’s a la documentació d’instal·lació que es descarrega amb Autofirma).
Certificats (S'obrirà una nova finestra) que són acceptats.
Sol·licitud presencial:
-
Descarregant l’imprès (PDF): Castellano (S'obrirà una nova finestra), Català (S'obrirà una nova finestra), Galego (S'obrirà una nova finestra), Euskera (S'obrirà una nova finestra), Valencià (S'obrirà una nova finestra)
-
Full informatiu (PDF): Castellano (S'obrirà una nova finestra), Català (S'obrirà una nova finestra), Galego (S'obrirà una nova finestra), Euskera (S'obrirà una nova finestra), Valencià (S'obrirà una nova finestra)
En les Oficines de Correus, sol·licitant l’imprés per a votar, o descarregant-lo des d’aquesta pàgina. Una vegada emplenat, s’entregarà personalment en qualsevol oficina de Correus, acreditant la seua identificació davant la persona d’aquesta Oficina, que així li ho requerirà per a la comprovació de la seua firma, amb la presentació del seu DNI, passaport o carnet de conduir (ja que inclouen fotografia del titular i firma; en cap cas fotocopia), “és possible que la identitat del votant estranger siga acreditada mitjançant la presentació d’un document oficial expedit per les autoritats espanyoles o de l’Estat d’origen que incloga la firma i la foto de l’elector i que acredite la identitat del mateix” (Acord JEC dijous, 7 d’abril del 2011).
El termini per a poder sol·licitar el vot per correu finalitza el pròxim dia 30 de maig.
Següents passos comuns a la sol·licitud electrònica i presencial:
Els serveis de Correus remeten la sol·licitud degudament emplenada a l’Oficina del Cens Electoral, que fa l’anotació corresponent en les llistes del cens. Per tant, la persona que sol·licita el vot per correu, siga de manera electrònica o presencial, una vegada ha sigut admesa la seua sol·licitud, JA NO POT VOTAR PERSONALMENT.
A continuació l’Oficina del Cens Electoral envia per correu certificat al domicili indicat en l’imprés de sol·licitud un sobre amb la següent documentació:
- Paperetes i sobres de votació.
- El certificat d’inscripció en el cens.
- Un sobre en el qual figurarà l’adreça de la Mesa on li correspondria votar.
- Un full explicatiu.
Aquesta documentació ha de ser rebuda per la persona que ho ha sol·licitat, prèvia acreditació de la seua identitat. Si no estiguera en el seu domicili, haurà d’anar personalment a recollir-la a l’Oficina de Correus corresponent.
L’elector o electora haurà de seleccionar la seua opció de vot, que introduirà en el sobre de votació i el tancarà. Inclourà el sobre de votació i el certificat d’inscripció en el cens en el sobre dirigit a la Mesa i el remetrà per correu certificat, en tot cas no més tard del 5 de juny. Aquest enviament és gratuït, ja que serà el Ministeri de l’Interior, a través del pressupost electoral, el que es farà càrrec de compensar a l’operador postal per aquests enviaments.
L’elector o electora que vaja a depositar el seu vot haurà d’entregar personalment la documentació per a votar, identificant-se mitjançant DNI, passaport o un altre document identificatiu (Instrucció 5/2023 de la JEC)(S'obrirà una nova finestra).
En cas que l’elector o electora no puga fer el lliurament personalment, haurà de sol·licitar una autorització, firmada pel mateix elector o electora, perquè el lliurament puga ser realitzat per una altra persona en el seu nom. S’haurà d’acompanyar de fotocòpia del DNI, passaport o altre document oficial identificatiu.
El servei de correus conservarà fins al dia de la votació tota la correspondència dirigida a les meses electorals i la traslladarà a eixes meses a les nou del matí. Així mateix, seguirà traslladant la que puga rebre eixe mateix, fins a les 20 hores. El servei de correus ha de portar un registre de tota la documentació rebuda, que estarà a disposició de les juntes electorals.
Els sobres rebuts després de les 20 hores del dia fixat per a la votació es remetran a la Junta Electoral de Zona (i es destruiran).
El 9 de juny, a les 20 hores, una vegada que haja votat l’última persona en la Mesa electoral, s’introduiran en l’urna respectiva els sobres que continguen les paperetes dels vots remesos per correu.
Per a això, se segueixen els següents passos:
- Obrir, d’un en un, els sobres remesos a la Presidència de la Mesa i comprovar que contenen el certificat d’inscripció en el cens i el sobre de vot per correu.
- Comprovar que està inscrit o inscrita en el cens de la Mesa.
- Introduir a l’urna corresponent el sobre de votació.
- Anotar a l’elector o electora en la llista numerada de votants (els i les vocals realitzen aquesta anotació).