Vot per correu des d’Espanya
La JEC ha ampliat el termini del depòsit del vot per correu fins al 7 de juny per a tots els electors que es troben a Espanya, en els horaris habituals de les oficines de Correus i com a màxim fins a les 14 hores.
Una vegada convocades les eleccions, i fins al dia 30 de maig, data en què acaba el termini per sol·licitar el vot per correu, els electors poden adreçar-se a qualsevol oficina de Correus i sol·licitar l’imprès per votar per correu, o bé presentar la sol·licitud electrònica del vot per correu.
Sol·licitud electrònica
Per presentar la sol·licitud electrònica del vot per correu, se li demanarà:
Certificat digital(S'obrirà una nova finestra) o DNI electrònic(S'obrirà una nova finestra) i AutoFirma(S'obrirà una nova finestra) (serà necessari tenir l’aplicació instal·lada).
Es recomana fer servir una versió de Chrome, Firefox o Safari d’entre les requerides per AutoFirma segons el sistema operatiu (remeti’s a la documentació d’instal·lació que es descarrega juntament amb AutoFirma).
Certificats (S'obrirà una nova finestra) que són acceptats.
Sol·licitud presencial:
-
Descarregant l’imprès (PDF): Castellano (S'obrirà una nova finestra), Català (S'obrirà una nova finestra), Galego (S'obrirà una nova finestra), Euskera (S'obrirà una nova finestra), Valencià (S'obrirà una nova finestra)
-
Full informatiu (PDF): Castellano (S'obrirà una nova finestra), Català (S'obrirà una nova finestra), Galego (S'obrirà una nova finestra), Euskera (S'obrirà una nova finestra), Valencià (S'obrirà una nova finestra)
A les oficines de Correus, sol·licitant l’imprès per votar o descarregant-lo des d’aquesta pàgina. Una vegada emplenat, es lliurarà personalment a qualsevol oficina de Correus, acreditant-ne la identificació davant la persona de l’oficina, que així ho requerirà per a la comprovació de la seva signatura, amb la presentació del seu DNI, passaport o carnet de conduir (ja que inclouen fotografia del titular i signatura; en cap cas fotocòpia). «És possible que la identitat del votant estranger sigui acreditada mitjançant la presentació d’un document oficial expedit per les autoritats espanyoles o de l’Estat d’origen que inclogui la signatura i la foto de l’elector i que n’acrediti la identitat» (Acord JEC 7 d’abril del 2011).
El termini per poder sol·licitar el vot per correu acaba el dia 30 de maig.
Següents passos comuns a la sol·licitud electrònica i presencial:
Els serveis de Correus envien la sol·licitud emplenada degudament a l’Oficina del Cens Electoral, que fa l’anotació corresponent en les llistes del cens. Per tant, la persona que sol·licita el vot per correu, ja sigui de forma electrònica o presencial, una vegada ha estat admesa la sol·licitud, JA NO POT VOTAR PERSONALMENT.
A continuació, l’Oficina del Cens Electoral envia per correu certificat al domicili indicat en l’imprès de sol·licitud un sobre amb la documentació següent:
- Paperetes i sobre de votació.
- El certificat d’inscripció en el cens.
- Un sobre en què consti l’adreça de la mesa on li correspondria votar.
- Un full explicatiu.
Aquesta documentació l’ha de rebre personalment la persona que l’ha sol·licitat, amb l’acreditació prèvia de la seva identitat. Si no és al seu domicili, ha d’anar personalment a recollir-la a l’oficina de Correus corresponent.
L’elector o electora haurà de seleccionar la seva opció de vot, que introduirà al sobre de votació i el tancarà. Inclourà el sobre de votació i el certificat d’inscripció al cens al sobre dirigit a la mesa i el remetrà per correu certificat, en tot cas no més tard del 5 de juny. Aquest enviament és gratuït, ja que és el Ministeri de l’Interior, mitjançant el pressupost electoral, qui es fa càrrec de compensar l’operador postal per aquests enviaments.
L’elector o electora que dipositarà el seu vot haurà de lliurar personalment la documentació per votar, tot identificant-se mitjançant DNI, passaport o un altre document identificatiu (Instrucció 5/2023 de la JEC)(S'obrirà una nova finestra).
En cas que l’elector o electora no pugui fer el lliurament personalment, haurà de sol·licitar una autorització, signada pel mateix elector o electora, perquè el lliurament pugui ser realitzat per una altra persona en nom seu. S’haurà d’acompanyar de fotocòpia del DNI, passaport o un altre document oficial identificatiu.
El servei de Correus conserva fins al dia de la votació tota la correspondència adreçada a les meses electorals i la trasllada a aquestes meses a les 9 del matí. Així mateix, continua traslladant la que pugui rebre’s el mateix dia, fins a les 20 hores. El servei de Correus porta un registre de tota la documentació rebuda, que està a disposició de les juntes electorals.
Els sobres rebuts després de les 20 hores del dia fixat per a la votació s’envien a la Junta Electoral de Zona (i es destrueixen).
El 9 de juny, a les 20 hores, una vegada hagi votat l’última persona a la Mesa electoral, s’introduiran a l’urna respectiva els sobres que continguin les paperetes dels vots remesos per correu.
Per a això, se segueixen els passos següents:
- Cal obrir, d’un en un, els sobres enviats a la Presidència de la mesa i comprovar que contenen el certificat d’inscripció en el cens i el sobre o sobres de vot per correu.
- Cal comprovar que està inscrit o inscrita en el cens de la mesa.
- Cal introduir en l’urna corresponent el sobre de votació.
- S’ha d’anotar l’elector o electora a la llista numerada de votants (els i les vocals realitzen aquesta anotació)