La presentació de candidatures a les eleccions al Parlament Europeu 2024
La Junta Electoral competent per a totes les operacions en relació amb la presentació i proclamació de candidats a les eleccions al Parlament Europeu és la Junta Electoral Central (article 220 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general).
El secretari o secretària de la Junta Electoral atorgarà un número correlatiu per ordre de presentació a cada candidatura presentada i aquest ordre es guardarà a totes les publicacions (article 46.9 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general).
Els partits, les federacions, les coalicions i les agrupacions d’electors i d’electores poden presentar candidatures a les eleccions al Parlament Europeu.
Per això necessiten acreditar les firmes de 15.000 electors i electores, o poden substituir aquest requisit per la presentació de firmes de 50 càrrecs electes, ja siguin diputats i diputades, senadors i senadores, diputats i diputades espanyols del Parlament Europeu, integrants de les assemblees legislatives de les comunitats autònomes o de les corporacions locals i alcaldes i alcaldesses pedanis. Aquest darrer requisit no serà aplicable per a l’agrupació d’electors i d’electores.
Cap elector o electora o càrrec electe no pot donar la seva signatura per a la presentació de diverses candidatures.
Els partits, les federacions, les coalicions i les agrupacions d’electors i d’electores poden fer constar en el moment de presentació de candidatures davant de la Junta Electoral Central l’àmbit territorial on desitgen fer la difusió de les seves paperetes, quan sigui inferior a l’estatal i sempre que coincideixi almenys amb les seccions electorals existents en una comunitat autònoma (article 221.4 de la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim Electoral General).
Són elegibles els ciutadans i les ciutadanes de la Unió Europea majors d’edat que, posseint la qualitat d’elector o d’electora, no es trobin sotmesos o sotmeses a alguna de les causes previstes als articles 6 i 210 bis de la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim Electoral General).
El termini per presentar candidatures és de l’1 al 6 de maig. Les candidatures presentades es publiquen al Butlletí Oficial de l’Estat el dia 8 de maig i les candidatures proclamades es publiquen el 14 de maig (articles 47.1, 220.5 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general)
Els partits i les federacions que estableixin un pacte de coalició per concórrer conjuntament a unes eleccions ho han de comunicar a la Junta en els deu dies següents a la convocatòria (del 17 al 26 d’abril).
En aquesta comunicació s’ha de fer constar la denominació de la coalició, les normes per les quals es regeix i les persones titulars dels seus òrgans de direcció i coordinació.
Instrucció 1/2010, de 9 de setembre, de la Junta Electoral Central, sobre aplicació de l’article 44.2 de la Llei orgànica del règim electoral general pel que fa a la constitució de coalicions electorals.
Les agrupacions d’electors i electores són formacions polítiques que es constitueixen amb l’aval d’un nombre variable de signatures d’electors i electores, i només i exclusivament per poder presentar candidatura en un procés electoral concret i determinat.
No tenen, per tant, vocació de permanència o naturalesa d’associació i no necessiten inscriure’s al Registre de partits polítics.
Cada agrupació d’electors i electores és autònoma i independent de qualsevol altra. El seu àmbit espacial d’actuació és la circumscripció electoral –sense que hi càpiguen candidatures col·lectives, ni que abastin més d’una circumscripció, ni federacions o coalicions entre elles– i el seu àmbit temporal de validesa és el procés electoral concret per al qual es va constituir, sense que es pugui estendre més enllà d’aquest.
Per presentar candidatures a les eleccions al Parlament Europeu, les agrupacions d’electors i d’electores necessitaran acreditar les signatures de 15.000 electors i electores.
A la presentació de la candidatura (que es realitza en els formularis que es poden descarregar en aquest web) s’ha d’acompanyar la documentació recollida en la Instrucció de la Junta Electoral Central, de 15 de març de 1999.
-
Fotocòpia simple del DNI de cada candidat i candidata:
-
Escrit en paper comú signat per cada candidat i per cada candidata en què declari sota jurament no estar subjecte o subjecta a penes d’inhabilitació per ser candidat o candidata i no estar sotmès o sotmesa en causa d’inelegibilitat i formuli, expressament, l’acceptació de la seva candidatura.
-
Aquest escrit pot ser un sol document signat per tots els candidats i per totes les candidates o un de sol signat de manera individual.
-
La declaració s’aporta amb fórmula de jurament o de promesa de no estar subjecte o subjecta a penes d’inhabilitació per ser candidat o candidata, encara que es pot substituir pel certificat negatiu d’antecedents penals (Acords de la Junta Electoral Central de 3 de maig de 1999).
Per la seva banda, i segons el Reial decret 100/2014, de 21 de febrer, pel qual s’estableixen determinades disposicions sobre l’exercici del dret de sufragi passiu a les eleccions al Parlament Europeu
“1.- Els ciutadans i les ciutadanes de la Unió Europea residents a Espanya nacionals d’un altre Estat membre que presentin la seva candidatura davant la Junta Electoral Central per exercir el dret de sufragi passiu a les eleccions al Parlament Europeu hauran d’aportar, a més dels documents exigits als candidats i a les candidates de nacionalitat espanyola, una declaració formal en què consti:
-
La nacionalitat, la data i el lloc de naixement, l’últim domicili a l’Estat membre d’origen i el domicili a Espanya;
-
Que no es presentin simultàniament com a candidats i candidates a les eleccions al Parlament Europeu en un altre Estat membre;
-
Si s’escau, l’entitat local o la circumscripció d’Estat membre d’origen en el cens electoral del qual van estar inscrits en darrer lloc;
-
Que no han estat privats del dret de sufragi passiu al seu Estat membre d’origen mitjançant resolució judicial o decisió administrativa de caràcter individual, sempre que es pugui recórrer davant dels tribunals. La Junta Electoral Central també farà les comprovacions del compliment dels requisits d’elegibilitat previstos a la LOREG”.
“A més se’ls exigeix certificat d’inscripció al cens electoral en virtut de la manifestació de voluntat d’exercir el dret de sufragi a Espanya a les eleccions de què es tracti. (Directiva 93/109/CE del Consell de 6 de desembre de 1993, modificada per la Directiva 2013/1/UE del Consell de 20 de desembre de 2012, i Instrucció de la Junta Electoral Central de 15 de març de 1999, BOE núm. 67 de 19 de març de 1999)
Les candidatures s’han de presentar amb tota la seva documentació en paper, si bé no necessàriament en el model oficial, i és vàlida per tant la presentació en paper comú, sempre que es compleixin tots els requisits exigits a aquest efecte (Acords de la Junta Electoral Central de 13 de maig de 1999 i de 23 d’abril del 2009).
L’Administració Electoral (Junta Electoral) té el deure de col·laborar amb els partits per solucionar irregularitats, ja que està en joc el dret fonamental a accedir en condicions d’igualtat als càrrecs públics que es manifesta aquí a l’exercici del dret de sufragi passiu, que ha de rebre un tracte respectuós i favorable en el curs del procés electoral. (STC 86/1987 d’1 de juny).
No es publicaran al Butlletí Oficial corresponent (Ac. JEC de 10 de gener de 1996) les candidatures no proclamades, i es notificarà al representant o a la representant l’acord motivat de no proclamació, amb indicació dels recursos.