Accessibilitat del procés electoral

Suport a persones amb discapacitat intel·lectual

Aquestes pautes de tracte adequat a les persones amb discapacitat intel·lectual en els processos electorals han estat elaborades pel Centre Espanyol dʻAccessibilitat Cognitiva del Reial Patronat sobre Discapacitat.

Per tal que el procediment de votació sigui accessible per a les persones amb discapacitat intel·lectual es recomanen les mesures següents.

Comproveu si el col·legi electoral compta amb senyalització que ofereixi suport cognitiu i, també, si hi ha informació en lectura fàcil, ja que això facilitarà el procés a les persones amb discapacitat intel·lectual i a les persones amb dificultats cognitives, en general. Si hi ha informació en lectura fàcil, assegureu-vos que queda visible perquè qui la necessiti la pugui utilitzar.

Recordeu que no totes les persones amb discapacitat intel·lectual tenen trets que les identifiquin com a tals, per la qual cosa és important que pareu atenció al comportament, per si pot donar-se el cas que us trobeu davant d’una persona amb discapacitat intel·lectual.

En aquests casos, pot ser que la persona trobi més dificultats per expressar-se, presenti un pensament més lent, li costi més executar les accions o pugui fer la sensació d’estar despistada.

Si es donés el cas, doneu-li el temps suficient perquè pugui actuar sense nervis i amb seguretat. No li doneu pressa, ni a través del llenguatge verbal ni del corporal.

Si la persona us fes alguna pregunta, contesteu utilitzant un to serè, tranquil i amb un llenguatge senzill i clar. Procureu assegurar-vos que la persona ha entès les vostres indicacions.

Si la persona es presenta a votar i li falta el DNI o algun altre document, reclameu-l’hi amb tranquil·litat, explicant-li bé què li cal.

Si la persona amb discapacitat intel·lectual no troba la seva mesa electoral, o té problemes amb el llistat del cens o per fer servir la cabina, procureu ajudar-la sense envair la seva intimitat. Si la persona necessita suport per localitzar alguna ubicació concreta del col·legi electoral, mireu d’acompanyar-la o de trobar algú que ho pugui fer, per tal que la persona amb discapacitat intel·lectual no es posi nerviosa ni es perdi.

Si heu identificat que es tracta d’una persona amb discapacitat intel·lectual, no us avanceu oferint suports que potser no necessita. Espereu que la persona manifesti les seves demandes o dubtes per atendre-la.

No qüestioneu el dret al vot pel sol fet de tenir una discapacitat intel·lectual.

Penseu que podeu oferir aquests suports cognitius, no només a les persones amb discapacitat intel·lectual sinó també a persones grans, a migrants que no coneguin bé el nostre idioma o a qualsevol persona en un moment de nerviosisme.

Consells per a Interventors i Apoderats